Δίαιτα, Διατροφή, Άσκηση και Υγεία

Μαγνήσιο

Το μαγνήσιο είναι το τέταρτο αφθονότερο μεταλλικό στοιχείο στο σώμα και είναι απαραίτητο για την καλή μας υγεία. Παραπάνω από το μισό του συνολικού μαγνησίου βρίσκεται στα οστά, όπου μαζί με το ασβέστιο και το φώσφορο τα βοηθά να σχηματιστούν και να είναι ανθεκτικά. Το υπόλοιπο βρίσκεται κυρίως μέσα στα κύτταρα των ιστών και των οργάνων του σώματος. Μόνο το 1% του μαγνησίου βρίσκεται στο αίμα, αλλά ακόμα και αυτό το χαμηλό ποσοστό είναι κρίσιμης σημασίας, καθότι το σώμα μας κάνει ότι μπορεί για να διατηρήσει αυτά τα επίπεδα σταθερά.

Δράση

Το μαγνήσιο απαιτείται για περισσότερες από 300 βιοχημικές αντιδράσεις στο σώμα! Μεταξύ άλλων, το μαγνήσιο:

  • Βοηθά να διατηρηθεί η φυσιολογική λειτουργία του μυϊκού και του νευρικού συστήματος.
  • Ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα.
  • Συνεισφέρει μαζί με το ασβέστιο στο να έχουμε γερά κόκκαλα.
  • Βοηθά στη ρύθμιση των επιπέδων του σακχάρου του αίματος.
  • Δρα ενάντια της υπέρτασης.
  • Συμμετέχει στην μετάδοση των νευρικών ερεθισμάτων, την μυϊκή σύσπαση και στη διατήρηση του καρδιακού ρυθμού. Είναι σημαντικό για την καλή λειτουργία του νευρικού και του μυϊκού συστήματος, καθώς και του καρδιακού μυ.
  • Συνεισφέρει στη σύνθεση της γλουταθειόνης, ενός από τα σημαντικότερα αντιοξειδωτικά της φύσης.
  • Έχει πρωταγωνιστικό ρόλο στο μεταβολισμό των υδατανθράκων και των λιπών για την παραγωγή ενέργειας.
  • Απαιτείται σε διάφορα βήματα κατά τη διάρκεια της σύνθεσης του RNA και της αντιγραφής του DNA.
  • Απαιτείται επίσης για την μεταφορά του καλίου και του ασβεστίου στις κυτταρικές μεμβράνες. Βοηθά στην σωστή απορρόφηση του ασβεστίου.
  • Εμπλέκεται στον ενεργειακό μεταβολισμό και την πρωτεϊνική σύνθεση.
  • Παίζει καίριο ρόλο στην απελευθέρωση ενέργειας: βρίσκεται σε μεγάλο ποσοστό μέσα στα μιτοχόνδρια, τα οποία είναι τα ενεργειακά εργοστάσια των κυττάρων.
  • Βοηθά στην διατήρηση υγιών κυττάρων και ιστών.

Ο ρόλος του μαγνησίου στην πρόληψη και τη διαχείριση παθήσεων όπως η υπέρταση, τα καρδιαγγειακά νοσήματα και ο διαβήτης διερευνάται εδώ και χρόνια.

Μαγνήσιο και αρτηριακή πίεση

Το μαγνήσιο μπορεί να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στη ρύθμιση της αρτηριακής πίεσης. Η υψηλή αρτηριακή πίεση θα μπορούσε να μειωθεί από μια διατροφή που δίνει έμφαση στα φρούτα, τα λαχανικά και τα γαλακτοκομικά προϊόντα με χαμηλά λιπαρά. Μια τέτοια διατροφή θα είναι πλούσια σε μαγνήσιο, κάλιο και ασβέστιο και θα έχει χαμηλή περιεκτικότητα σε νάτριο και λίπος. Οι τροφές πλούσιες σε μαγνήσιο είναι συχνά πλούσια και σε κάλιο και φυτικές ίνες.

Μαγνήσιο και διαβήτης

Ο διαβήτης είναι μια νόσος που προκαλείται από ανεπαρκή παραγωγή και/ ή αναποτελεσματική χρήση της ινσουλίνης, η οποία είναι μια ορμόνη που παράγεται από το πάγκρεας. Η ινσουλίνη βοηθά στη μετατροπή της ζάχαρης και του αμύλου που παίρνουμε από τα τρόφιμα σε ενέργεια για τη διατήρηση της ζωής. Το μαγνήσιο μπορεί να επηρεάσει την απελευθέρωση και την δράση της ινσουλίνης, η οποία με τη σειρά της βοηθά στον έλεγχο του σακχάρου.

Τα άτομα με διαβήτη συχνά εμφανίζουν χαμηλά επίπεδα μαγνησίου στο αίμα, μια κατάσταση που μπορεί να επιδεινώσει την αντίσταση στην ινσουλίνη. Τα άτομα με αντίσταση στην ινσουλίνη δεν μπορούν να την χρησιμοποιούν αποτελεσματικά και απαιτούν μεγαλύτερες ποσότητες της για τη διατήρηση του σακχάρου στο αίμα σε φυσιολογικά επίπεδα.

Μαγνήσιο και καρδιαγγειακή νόσος

Ο μεταβολισμός του μαγνησίου είναι πολύ σημαντικός για τη ρύθμιση της αρτηριακής πίεσης. Αυτή η σχέση ανάμεσα στο μεταβολισμό του μαγνησίου, τον διαβήτη και την υψηλή αρτηριακή πίεση μας οδηγεί στο συμπέρασμα ότι ο μεταβολισμός του μαγνησίου επηρεάζει την εμφάνιση καρδιαγγειακής νόσου.

Μερικές έρευνες σχετίζουν τα υψηλότερα επίπεδα μαγνησίου στο αίμα με χαμηλότερο κίνδυνο στεφανιαίας νόσου. Επιπλέον, άλλες έρευνες έχουν δείξει ότι μια υψηλότερη πρόσληψη μαγνησίου μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο εγκεφαλικού επεισοδίου. Υπάρχουν επίσης ενδείξεις ότι τα χαμηλά αποθέματα του σώματος σε μαγνήσιο αυξάνουν τον κίνδυνο διαταραχής του καρδιακού ρυθμού. Το μαγνήσιο, από ότι φαίνεται, έχει και αντι-αρρυθμικές ιδιότητες.

Μαγνήσιο και Οστεοπόρωση

Γνωρίζουμε ότι το ασβέστιο και η βιταμίνη D προάγουν την υγεία των οστών. Ωστόσο, τα στοιχεία δείχνουν ότι η ανεπάρκεια μαγνησίου μπορεί να είναι ένας επιπλέον παράγοντας κινδύνου για οστεοπόρωση. Αρκετές μελέτες έχουν δείξει ότι τα συμπληρώματα μαγνησίου μπορούν να βελτιώσουν την οστική πυκνότητα και την αντοχή των οστών.

Μαγνήσιο, ημικρανίες, στρες και μυϊκές κράμπες

Φαίνεται ότι σε ασθενείς με ημικρανίες και σε άτομα που πάσχουν από στρες και έντονη πνευματική κόπωση, τα επίπεδα του μαγνησίου στον οργανισμό τους είναι μειωμένα. Το μαγνήσιο παίζει σημαντικό ρόλο στην μυϊκή χαλάρωση. Σε συνδυασμό με το ασβέστιο βοηθά στην αντιμετώπιση των μυϊκών σπασμών και των κραμπών.

Επίσης το μαγνήσιο βοηθά στην αντιμετώπιση του άσθματος, των προβλημάτων της δυσμηνόρροιας και στην μείωση της κακής χοληστερόλης.

Πηγές

Η πρόσληψη του μαγνησίου γίνεται από τις τροφές, ειδικά όταν ακολουθούμε μια ισορροπημένη δίαιτα που δεν βασίζεται στην μεγάλη κατανάλωση κόκκινου κρέατος και επεξεργασμένων τροφών. Η απορρόφηση του από τον οργανισμό παρουσιάζει μεγάλες διακυμάνσεις όμως και εξαρτάται από πολλούς παράγοντες, ενώ δεν είναι καθόλου σπάνιο φαινόμενο να έχει κάποιος έλλειψη σε μαγνήσιο.

Το μαγνήσιο υπάρχει στο κέντρο της χλωροφύλλης που δίνει στα πράσινα λαχανικά το χρώμα τους, συνεπώς τα σκούρα φυλλώδη πράσινα λαχανικά είναι εξαιρετικές πηγές μαγνησίου.

Μερικά όσπρια (φασόλια και μπιζέλια), το ψωμί και τα δημητριακά ολικής αλέσεως, οι ξηροί καρποί και οι σπόροι (ειδικά ο ηλιόσπορος) είναι επίσης καλές πηγές μαγνησίου. Περιέχεται επίσης στα γαλακτοκομικά προϊόντα και στα αυγά, στα λευκά ψάρια (ειδικά το σολομό) και στα κρέατα (κοτόπουλο, μοσχάρι).Πρόσληψη μαγνησίου γίνεται και από την κατανάλωση πατάτας και πορτοκαλιών.

Η προτεινόμενη ημερήσια πρόσληψη είναι στα 300 mg / ημέρα, ενώ οι έγκυες γυναίκες χρειάζονται περισσότερο.

Τι προκαλεί η έλλειψή του;

Η έλλειψη μαγνησίου δεν είναι ασυνήθιστη στις κοινωνίες μας. Τα αίτια της είναι πολλά και διάφορα: Η μόλυνση της ατμόσφαιρας και των φυτών, η χρήση συντηρητικών στα τρόφιμα, η υπερκατανάλωση κόκκινου κρέατος, η κατάχρηση αλκοόλ, ο διαβήτης, οι εξαντλητικές δίαιτες, η κακή σίτιση, η μειωμένη απορρόφηση εξαιτίας διάφορων παθήσεων ή μεγάλης ηλικίας, η εξαντλητική γυμναστική, η εγκυμοσύνη, το στρες, όλα αυτά επηρεάζουν αρνητικά τα επίπεδα του μαγνησίου στον οργανισμό.

Τα συμπτώματα έλλειψης μαγνησίου περιλαμβάνουν απώλεια της όρεξης, ναυτία, κόπωση και αδυναμία. Επίσης μυϊκές κράμπες και συσπάσεις, μούδιασμα και μυρμήγκιασμα στα άκρα και ανωμαλίες στον καρδιακό ρυθμό με εμφάνιση ταχυκαρδίας. Άλλα συμπτώματα σοβαρής ανεπάρκειας μαγνησίου περιλαμβάνουν την αύξηση της πίεσης και την υπερβολική διέγερση του νευρικού και μυϊκού συστήματος. Η ανεπάρκεια του μαγνησίου μπορεί να οδηγήσει ή να συνδυαστεί και με χαμηλά επίπεδα ασβεστίου και καλίου στον οργανισμό.

Προσθήκη σχολίου

facebook twitter google

©2012 BeInShape.gr 

Τα περιεχόμενα της ιστοσελίδας αυτής έχουν καθαρά ενημερωτικό χαρακτήρα και προέρχονται από διεθνή ενημερωτικά και εξειδικευμένα δίκτυα. Οι πληροφορίες δεν πρέπει να αντικαθιστούν τις συμβουλές του γιατρού σας.

Οι πληροφορίες, τα άρθρα και το περιεχόμενο της ιστοσελίδας αυτής αποτελούν πνευματική ιδιοκτησία του beinshape.gr και απαγορεύεται η αντιγραφή, δημοσίευση ή αναπαραγωγή τους, από οποιονδήποτε και με οποιοδήποτε μέσο χωρίς την παραπομπή με ενεργό σύνδεσμο πίσω στο beinshape.gr

Κατασκευή Ιστοσελίδας - 4Step

Register

User Registration
or Ακύρωση